BRA ELLER DÅLIG FRUKT
Mot slutet av bergspredikan talade Jesus hur man avslöjar falska
profeter. Man skall se det på hurdan frukten blir som resultat av
profetens ord. Vad vi förstår är att det viktiga med profetord
ligger i äktheten. Det väsentliga ligger inte i om det blir frukt
utan i hur frukten ser ut.
Jesus talar om falska profeter och att man kan upptäcka dessa
falska profeter genom den frukt de ger. Det Jesus vill varna för är
egentligen dåliga rådgivare. Profeternas uppgift var att råda
folkets ledare och folket att följa Guds vilja. De kom de med ord
från Gud som sa hur folket skulle göra. Det kunde vara hårda
ord om omvändelse, men också vara ord av hopp inför
något gott som skulle komma om folket var villiga att följa
Guds vilja. Enligt 5 Mose 18:22 skulle en profetia avgöras om den
gick i uppfyllelse eller inte. Men det var ju inte så lätt att
veta när den uttalades, därför var det viktigt att i första
hand få veta om själva profeten var falsk eller inte. En falsk
profet kunde aldrig komma med ord från Gud. Det var utgångspunkten.
Jesus säger: ”inte heller kan ett uselt träd bära god frukt”.
Av orden gick det inte alltid att avgöra direkt om profeten
var falsk eller inte. Det krävdes mer. På samma sätt är
det med ett träd. Trädet kan bära massor av frukt. Det är
inte mängden frukt som avgör, utan om frukten går att äta
och om frukten är god. Jesus talar inte om mängden frukt, bara
det blir frukt och är den god så är det tillräckligt.
Hur man skall veta om frukten är bra eller dålig är det
bara att smaka. Med profetord gäller det att pröva. I urkyrkan
förde man fram regler för att visa hur man skall se vad som är
från Gud och vad som inte är det. En sammanställning gjorde
av Ignatius av Loyola på 1500-talet:
Första regeln: Det måste vara byggt på evangeliet,
det måste stämma med Jesu ord och liv, eller som man brukar
säga: Skrift skall med skrift tolkas.
Andra regeln: Andens ingivelse är förnuftiga. Ofta enkla,
kloka och lätta att förstå och acceptera.
Tredje regeln: Det måste ge frid. Andens röst skapar
alltid inre harmoni.
Fjärde regeln: Inga överkrav. Inga ytterligheter utan
sunt förnuft. Kallas i kyrkohistorien för Discretio.
Femte regeln: Anden talar konkret. Andens ingivelser handlar i regel
om nästa steg med utgångspunkt från idag. Det är
nära och konkret.
Sjätte regeln: Prövas av medkristna som får pröva
att de fem reglerna ovan stämmer.
Sjunde regeln: I kyrkan. Stora viktiga frågor som berör
hela kyrkan måste budskapet prövas av många inom kyrkan
ledande skikt.
Det är viktigt att dessa sju regler stämmer hela vägen
för andens ingivelse för att man skall kunna avgöra om budskapet,
bildligt talat; frukten är god.
AMEN
Karl-Gunnar Svensson
Jag har skrivit en bok som heter: "Varför?
Funderingar om svar på svåra frågor?" Läs den
här på Internet!!!