EN STRÅLE AV HIMMELSKT LJUS
Dagliga andakter


6 februari


3 Mos 12:1-8

RENAD INFÖR HERREN
Maria och Josef kom till templet 40 dagar efter Jesu födelse för att rena sig. Samtidigt skulle man bära fram sitt förstfödda barn inför Herren. Varje förstfödd son skulle helgas åt Herren genom att offra ett årsgammalt lamm och en duva. För fattiga fanns alternativet att istället få offra två turturduvor eller två unga duvor. Att Maria och Josef var fattiga gör att vi förstår att de vise männen ännu inte varit på besök. Det besöket skedde förmodligen mer än ett år efter Jesu födelse och troligen hade Maria och Josef inte bara varit på tillfälligt besök i Betlehem och faktiskt bosatt sig där efter skatteskrivningen. Därför var det heller inte så långt för dem att nu färdas till Jerusalem för att rena sig och att bära fram Jesus inför Herren. Reningen och frambärandet av det barn som ”öppnat moderlivet” fanns föreskrivet i Moseböckerna. Renhet var av stor betydelse för judarna. Föreskrifterna för detta gav Gud åt Israels folk när han utvalde dem på Sinai berg. Tanken var avskiljande, att Israels folk skulle vara Guds folk och de reningsföreskrifter som gavs var tecken på det. Detta skulle gälla fram till den dag då allt skulle fullbordas i Jesus Kristus och reningen skulle ske i varje människas hjärta. Jesus sa: ”Det är inte det som kommer in i munnen som gör människan oren. Men det som går ut ur munnen, det gör människan oren”. Varför reningsceremonierna var som de var hade mest praktiska skäl. Att kvinnan ansågs oren under menstruationen och efter ett barns födelse berodde både på blodförlusten och för att kroppen skulle kunna återhämta sig. Religiöst sett ansåg man att livet fanns i blodet som var givet åt Gud. Därför kunde inte gemenskapen med Gud återupprättas förrän blodet återhämtat sig. Men det var fler orsaker än det. Det viktigaste var tillhörigheten till Gud. Ett förstfött gossbarn skulle tillhöra Herren och efter sin ”konfirmation” tjänstgöra i templet. Detta löste man genom att betala en avgift till prästerskapet, var man fattig brydde sig prästerna inte om det. Men också livet för gossebarnet var Herrens och skulle ersättas av ett årsgammalt lamm och en duva om man hade råd med det.
Vi ser att alla dessa föreskrifter ger en hänvisning till det som skulle komma i Jesus. Det handlar inte om att nedvärdera någon eller något genom reningsföreskrifterna. Istället var de nödvändiga i den tid Israels folk levde i. Förbudet att äta griskött berodde kanske mest på att det var de vanliga offerdjuren för hednafolken runt Israels folk. Idag behövs inte detta. Vår tillhörighet är idag helt beroende på Jesus. Det behövs ingen åtskillnad längre av kulturella, rituella eller etiska skäl. Paulus skriver: ”Är ni döpta in i Kristus har ni också iklätt er Kristus. Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus”.
AMEN
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Karl-Gunnar Svensson


Tillbaka
 

Jag har skrivit en bok som heter: "Varför? Funderingar om svar på svåra frågor?" Läs den här på Internet!!!